Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate

Kunden i fokus med Vanguardmetoden

Kunden i fokus med Vanguardmetoden
Mimoza Minushi och Ann Johansson, enhetschefer Norra området, Marie Sjöö, verksamhetschef hemtjänsten och Annika Fröberg, omsorgschef.

Vad är viktigt för kunden? Det är utgångspunkten när omsorgsförvaltningen nu börjar arbeta utifrån Vanguard-metoden.

Den här nyheten är mer än 60 dagar gammal!

Grundtanken med Vanguard-metoden är att:

  • anpassa organisationen efter vad kunden tycker är viktigt
  • låta medarbetarna genomföra förändringen.

Vanguardmetoden går alltså ut på att verksamheten inte ska förändras uppifrån och ner utan ska utgå från den det är till för, i detta fall kunden/hemtjänsttagaren. Arbetssättet har tidigare använts ibland annat Bromölla och Mörbylånga. Två kommuner som omsorgsledningen har haft kontakt med.

– Medarbetarundersökningen visade tydligt att våra medarbetare vill vara mer involverade och delaktiga i planering och utförande, säger Annika Fröberg, omsorgschef. Vi har i kontakt med andra kommuner fått höra om goda resultat när man använt Vanguardmetoden och vill därför införa den hos oss.

Arbetet i Nybro kommun är nu under uppstart och en första planering är gjord.

– Vi vill få in kundens perspektiv och hitta arbetssätt utifrån detta, säger Marie Sjöö som är verksamhetschef för hemtjänsten. I arbetet är hemtjänstpersonalen med, men även lokalvård, sjuksköterskor, rehab och trygg hemgång-teamet.

Först ut att arbeta enligt metoden är hemtjänsten i centrum. Därefter är tanken att Kungshall och Bäckebo som också tillhör Norra området ska införa samma arbetssätt. I detta område arbetar Ann Johansson och Mimoza Minushi som enhetschefer.

– Våra hemtjänstområden ska fungera som pilotområden, berättar Ann och Mimoza. Först ska vi identifiera och hitta förbättringsområden och det gör vi genom att vara ute hos kunderna, och genom att växla tankar och idéer även med andra professioner som är ute hos kunden.

Tanken är att metoden så småningom ska införas i hela omsorgsförvaltningens verksamhet. Detta en förändringsprocess där medarbetarna tillsammans med ledningen skapar ett nytt system.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000 eller e-post kommun@nybro.se.