Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Select your language in the list below.

Kris & Säkerhet

Hur du får hjälp och information vid olycka eller kris. Hur vi arbetar med krisberedskap, säkerhet och trygghet i kommunen.

Att förbereda sig för kris

Vad skulle du göra om din vardag vändes upp och ner? En viktig del i att bli bättre förberedd vid en kris är att ha kunskap. Investera i kunskap om något händer!

Det finns mycket som kan hända. Till exempel transportstörningar, översvämningar, skogsbränder, it-attacker, terrorangrepp och militära konflikter. El kan slås ut av allt ovanstående. Efter bara en kort tid kan vardagen bli besvärlig. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ger råd om hur man kan förbereda sig med mat, vatten, värme och annat i hemmet.

Tips från MSB: Hur du förbereder dig för kris

MSB:s råd till privatpersoner inom ämnen som till exempel hemberedskap, brandsäkerhet och naturolyckor

Broschyr: Om krisen eller kriget kommer (pdf)

Frågesport i kriskunskap avslutad

Under Krisberedskapsveckan (vecka 39, 2022) erbjöd vi en frågesport med tio lärande frågor som rör egenberedskap, vad som är bra att ha hemma och hur samhället kan fungera i kris. Frågesporten är nu stängd. 352 personer deltog. Tre deltagare av dessa lottades ut som fick var sitt stormkök. Vi önskar dem varmt grattis!

Här nedan är de rätta svaren på frågorna:

1.En större samhällskris inträffar som gör att det inte finns någon ström. Vad är viktigast att göra direkt?
Rätt svar: Att lyssna på radio

2. När det blir ett elavbrott på vintern, hur lång tid tar det i genomsnitt för ett hus att bli utkylt?
Rätt svar: Tre dagar

3. Vårt vatten kan förorenas eller vid elavbrott sluta rinna ur kranen. Därför är det bra att ha fyllda reservdunkar hemma. Hur mycket vatten behöver en vuxen person till dryck, matlagning och hygien per dag?
Rätt svar: Tre liter

4. Hur mycket av det livsmedel som konsumeras i Sverige är importerat och skulle ha svårt att nå Sverige vid en kris eller ett krig?
Rätt svar: 50 %

5. Om leveranser av livsmedel inte kan nå fram till din matbutik, hur länge räcker butikens lager av färskvaror som mjölk, kött, frukt, ost och ägg?
Rätt svar: En till två dagar

6. Om något händer som gör att man inte kan handla livsmedel på några dagar, är det bra att ha tänkt i förväg. Vilken typ av mat är bra att alltid ha hemma?
Rätt svar: Mat med lång hållbarhet

7. Förr fanns det i Sverige större lager av bränsle, mat och annat. Hur många kaffepaket hade Sverige i beredskapslager under kalla kriget?
Rätt svar: 13 miljoner

8. En kris kan göra vem som helst orolig och man kan då reagera på olika sätt. Hur brukar de flesta av oss människor agera vid kriser?
Rätt svar: Vi hjälps åt och samarbetar.

9. När man fyller 16 år blir man totalförsvarspliktig om man bor i Sverige, oavsett om man är svensk medborgare eller inte. Vad innebär totalförsvarsplikt?
Rätt svar: Att man kan bli inkallad för att hjälpa till vid ett krig.

10. En cyberattack betyder att angripare försöker komma åt data, information eller kontakter i it-system, ibland för att göra skada eller utpressa. Hur många cyberattacker inträffar mot svenska myndigheter och kommuner varje månad?
Rätt svar: 10 000-15 000

Frisvarsfråga:
Vad tycker du? Hur kan vi samarbeta med varandra i området där vi bor, för att bättre klara oss vid en kris?

Förslag i urval:

  • “Lära känna varandra, försöka hjälpas åt i i vardagen när och om någon är bortrest till exempel för då tror jag det är ännu lättare att samverka vid en krissituation.”
  • “Man kan samtala med sina grannar och se till så att man tillsammans förbereder sig i händelse av kris. Själv klarar man sig inte länge, tillsammans är det lättare.”
  • “Frivilliga krisövningar. Föreläsningar och information om eventuella förestående kriser.”
  • “Jag bor i villaområde och tillsammans besitter vi enorma resurser, både materiellt och ickemateriellt. Vi borde bli bättre på att fråga om och erbjuda hjälp, låna och dela ägodelar etc. Det blir mer hållbart i vardagen och sänker trösklarna om krisen kommer.”
  • “Överenskomma med grannar och tillsammans se över möjligheter till att gemensamt se över värme, vatten och transporter! Bor på landet och det kan vara sårbart särskilt vinterhalvåret!”
  • “Om det bor äldre i ditt område så fråga om de behöver hjälp med något till exempel mat eller värme.”
  • “Att vara lyhörd/ kommunicera med sina grannar i närområdet för att se så ingen hamnar i knipa. Att erbjuda sin hjälp till de som behöver ett extra handtag (äldre, sjuka eller de som på annat sätt inte klarar det själva) för till exempel införskaffning av mat, vatten eller annat nödvändigt.”

Stort tack för din input, till dig som deltog.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000