Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate

Trygghetslarm

Används som en trygghet vid behov av hjälp av omsorgspersonal.

För att känna trygghet i bostaden dygnet runt kan ett trygghetslarm vara till hjälp. Genom larmet är det möjligt att snabbt få kontakt med personal vid alla tider på dygnet.

Trygghetslarmet är ett hjälpmedel för nödsituationer i hemmet, till exempel om man ramlar eller blir akut sjuk.

Larmet bärs som ett armband eller halsband och aktiveras med en knapptryckning. Ibland räcker det med telefonkontakt, i annat fall skickas kommunens personal hem till den som larmat. Larmet är digitalt och är uppkopplat mot mobilnätet.

Biståndshandläggaren i det geografiska området du bor bedömer behovet och beslutar om insatsen. Bedömningen grundas på en utredning som sker enligt socialtjänstlagen. Är du inte nöjd med beslutet har du möjlighet att överklaga.

Kostnaden för ett trygghetslarm ingår i avgiftsutrymmet samt maxtaxan.

Kontakta oss

Omsorgsförvaltningen

Om du har frågor inom omsorgsförvaltningens verksamhetsområden kan du ta kontakt via kommunens växel 0481-450 00.

Verksamhetsområden:

  • Hemtjänst
  • Särskilt boende
  • Hälso- och sjukvård
  • Rehabilitering och hjälpmedel

Det går även bra att skicka ett mail: omsorg@nybro.se

Besöksadress: Kommunhuset Balder, Stora Trädgårdsgatan 5, 382 80 Nybro

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000 eller e-post kommun@nybro.se.