Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Select your language in the list below.

Till dig som ställföreträdare

Denna sida är till för dig som innehar uppdrag som god man, förvaltare eller förmyndare. Här hittar du nyheter och aktuell information från överförmyndarkontoret.

Ny som ställföreträdare?

Som ny ställföreträdare kan det vara mycket att sätta sig in i. Har du frågor är du välkommen att kontakta överförmyndarkontoret.
Här har vi samlat information som kan vara till hjälp:

Du vet väl att det finns en förening för dig som är ställföreträdare i Emmaboda, Nybro, Torsås och Uppvidinge – du hittar mer information på deras hemsida.

Nyheter och allmän information

Nya telefontider fram till midsommar

Fram till midsommar kommer samtliga handläggare ha telefontid mellan kl. 11-12 vardagar. Vi hänvisar till vår gemensamma e-post: ofm@nybro.se om du behöver komma i kontakt med oss övriga tider.

Vi gör detta för att frigöra mer tid för att kunna granska årsräkningarna och komma ikapp med ärendehandläggningen. Efter midsommar kommer vi återgå till ordinarie telefontid, kl. 10-12 vardagar.

Letar du efter blanketter?

Blanketter och e-tjänster hittar du på Mina sidor.

Ny hantering av arvodesbeslut

Tidigare har du som ställföreträdare fått hem både ditt och huvudmannens exemplar av arvodesbeslutet (om huvudmannen står för arvodet). Det har då varit ditt ansvar att se till att huvudmannen får del av beslutet. Justitieombudsmannen (JO) har nu uttalat sig om att detta inte är tillräckligt och att vi från överförmyndarens sida bör skicka arvodesbeslutet direkt till huvudmannen. Framöver kommer vi därför att skicka ut huvudmannens exemplar av arvodesbeslutet direkt till huvudmannen, om inte särskilda skäl föreligger.

Årsredovisning

Senast den sista februari ska årsräkningar och redogörelser för 2021 vara inskickade till överförmyndarenheten. Som ställföreträdare har du fått hem ett brev från oss med instruktioner och en checklista över vilka kopior på dokument/underlag som vi vill att du skickar med tillsammans med årsräkningen och redogörelsen.

Är det något som är oklart? Har det dykt upp frågor? Eller har du mot förmodan inte fått något brev? Ta i så fall kontakt med din handläggare. Vi har telefontid mellan kl. 10.00-12.00 och det går även bra att lämna ett meddelande eller skicka mejl.

Här beskriver vi hur du gör för att fylla i årsräkningen på rätt sätt:

Anvisningar för års- och sluträkningar

Att fylla i årsräkning och sluträkning

Observera att du kan behöva starta ljudet på varje ny bild i presentationen (PowerPoint).

Digital redovisning

Du vet väl att du kan föra kassabok och skicka in årsräkningen och redogörelsen digitalt via systemet e-Wärna. Ta gärna kontakt med oss om du är intresserad av att börja redovisa digitalt så hjälper vi dig att komma igång!

Du som redan redovisar digitalt hittar länken för inloggning och användarhandledningen här:

Logga in i e-Wärna

Användarhandledning e-wärna

Digitala tjänster för ställföreträdare på Försäkringskassan

Utifrån din roll som ställföreträdare kan du logga in på Mina sidor på forsakringskassan.se och ansöka om ersättning – och från januari också beställa underlag inför årsredovisningen till Överförmyndarnämnden. Du behöver bara en inloggning oavsett om du har en eller flera huvudmän.

För att använda Försäkringskassans digitala tjänster går du till Logga in på forsakringskassan.se. På inloggningssidan väljer du att logga in som ställföreträdare. Du loggar in med ditt personnummer och identifierar dig med ditt bank-id. Försäkringskassan behöver ha en kopia av ditt förordnande registrerat för att du ska få tillgång till tjänsten.

Du hittar med information på forsakringskassan.se

Digitala tjänster via Mina sidor

Redo för nya uppdrag?

Vi är ständigt i behov av ställföreträdare för nya uppdrag. Känner du att du har tid över och kan tänka dig ta ytterligare ett uppdrag? Ta i så fall kontakt med oss på överförmyndarkontoret och berätta om vilka typer av uppdrag du skulle kunna vara intresserad av.

E-tjänst för att ansöka om uttag på spärrat konto

Nu finns en e-tjänst för att ansöka om uttag på spärrat konto. Du hittar tjänsten på Mina sidor.

Har din huvudman Swedbank? Då skickar vi numera uttagsmedgivandet direkt till banken. Du behöver därmed inte gå dit för att genomföra överföringen. Vi arbetar för att få till en liknande lösning även för andra banker.

Har din huvudman rätt till bostadstillägg?

Pensionsmyndigheten uppskattar att omkring 100 000 pensionärer går miste om pengar de skulle kunna ha rätt till. Samtidigt är det många som ansöker som inte har rätt till bostadstillägg. Myndigheten uppmanar därför alla att först göra en preliminär beräkning som visar om man bör ansöka.
Du kan läsa mer om hur du gör i deras broschyr Har du rätt till bostadstillägg?

Bli deklarationsombud

Skatteverket vill påminna om att du som god man eller förvaltare kan bli deklarationsombud för din huvudman. Ett deklarationsombud kan deklarera för huvudmannen via e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och får också läsrättigheter på e-tjänsten Skattekonto. Huvudmannen utser ställföreträdaren till deklarationsombud genom Skatteverkets blankett SKV 4809 eller med hjälp av BankID via e-tjänsten Ombud och behörigheter.

Läs mer på Skatteverkets hemsida.

Kontakta oss

God man, förvaltare & förmyndare

Handläggarna på överförmyndarkontoret har telefontid alla vardagar mellan kl. 11.00-12.00. Övriga tider kan du tala in ett meddelande eller kontakta dem via e-post.

Handläggare Nybro kommun

Även ärenden som rör ensamkommande barn

Tel: 0481-452 29

Tel: 0481-453 04

E-post: ofm@nybro.se

Handläggare Emmaboda kommun

Tel: 0481-452 51

E-post: ofm@nybro.se

Handläggare Torsås kommun

Tel: 0481-452 20

E-post: ofm@nybro.se

Handläggare Uppvidinge kommun

Tel: 0481-454 07

E-post: ofm@nybro.se

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000