Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate

Till dig som ställföreträdare

Denna sida är till för dig som innehar uppdrag som god man, förvaltare eller förmyndare. Här hittar du nyheter och aktuell information från överförmyndarkontoret.

Ny som ställföreträdare?

Som ny ställföreträdare kan det vara mycket att sätta sig in i. Har du frågor är du välkommen att kontakta överförmyndarkontoret.
Här har vi samlat information som kan vara till hjälp:

Du vet väl att det finns en förening för dig som är ställföreträdare i Emmaboda, Nybro, Torsås eller Uppvidinge – du hittar mer information på deras hemsida.

Nyheter och allmän information

Kostnadsfri webbutbildning om skulder

Vi vill tipsa om Dela din kunskap – Kronofogdens kostnadsfria webbutbildning om skulder som nu finns i en uppdaterad version. Utbildningen riktar sig till dig som möter personer som riskerar att få eller redan har ekonomiska problem och passar bra som kompetensutveckling för gode män. Den nya versionen innehåller både en komprimerad och en fördjupande utbildning.

Du hittar utbildningen här: Dela din kunskap – Dela din kunskap (kronofogden.se)

Har du rätt till bostadstillägg från Pensionsmyndigheten?

Bostadstillägg är ett tillägg till den allmänna pension som du ansöker om hos Pensionsmyndigheten. Huvudmannens bostadskostnad, inkomster och eventuella tillgångar avgör om hen kan få bostadstillägg. Vid en ansökan om bostadstillägg prövas även rätten till äldreförsörjningsstöd.

pensionsmyndigheten.se/beraknabt kan du testa och göra en beräkning. Ingenting registreras och du kan enkelt testa flera gånger. Du får svar direkt om du bör gå vidare med en ansökan. Enklast ansöker du på pensionsmyndigheten.se/ansokbt med en e-legitimation såsom BankID. I webbansökan finns förklarande texter som hjälper dig att fylla i rätt uppgifter

Du kan även ansöka via blankett som du laddar ner från pensionsmyndigheten.se, hämtar på ett servicekontor eller beställer från Pensionsmyndighetens kundservice.

Digitala informationsmöten

Pensionsmyndigheten erbjuder även digitala informationsmöten om bostadstillägg för dig som är pensionär, anhörig eller god man. Man behöver inte anmäla sig och det är gratis. Under mötet finns det möjlighet att ställa frågor via en chatt – Digitalt möte om bostadstillägg.

Nu är det dags att lämna in årsredovisningen

Senast den 29 februari ska du ha lämnat in den till oss. I vårt brevutskick har vi skickat med en checklista som vi rekommenderar att du följer för att säkerställa att du skickar med det vi behöver. Checklistan gäller oavsett om du redovisar på papper, via E-Wärna Go eller annat redovisningssystem.

Nytt för i år är att vi har gjort vissa ändringar i kontostrukturen avseende hur du redovisar transaktionskontot(ställföreträdarkonto) i årsräkningen. Vi rekommenderar att du redovisar enbart ett transaktionskonto under tillgångar vid A och D. Resterande bankmedel räknas inte in under dessa poster. Vi har gjort ändringen både i vår pappersblankett samt när du ska redovisa ditt ställföreträdarkonto i årsräkningen i e-Wärna Go. Syftet är att förenkla både för dig i din redovisning och för oss i vår granskning.

Mer information hittar du i anvisningarna och handboken som finns på sidan Redovisning av uppdraget.

Lycka till med redovisningen!

Behöver du hjälp med redovisningen?

Om du är osäker på hur du ska redovisa eller hur du fyller i blanketterna går det alltid bra att kontakta oss på överförmyndarenheten via e-post eller telefon (ordinarie telefontid är vardagar kl. 10.00-12.00). Det finns möjlighet att boka in en mötestid med oss om du behöver. Boka in ditt möte senast den 15 februari.

Du hittar också hjälp och instruktioner i våra Anvisningar för års- och sluträkningar och i handboken och instruktionsfilmerna för E-Wärna Go som finns på sidan Redovisning av uppdraget.

Ändrade telefontider under våren

Under våren kommer vi ändra våra telefontider till kl. 11.00-12.00. Vi gör det för att kunna lägga mer tid på granskning av årsredovisningar. Det går alltid bra att lämna meddelande eller mejla till oss, vi återkommer så fort vi har möjlighet.

Tidsbokning Swedbank

Vi vill informera om att Swedbank nu har ändrat sina rutiner för gode män och förvaltare enligt följande:

För att underlätta processen för alla gode män och förvaltare som behöver besöka vårt servicekontor har man nu bestämt i hela banken att dessa får en bokad tid hos oss istället för att stå i kö under våra ordinarie öppettider. Det gäller för samtliga ärenden som den gode mannen eller förvaltaren har. Det blir smidigare och mer professionellt att sitta i lugn och ro på avsatt tid för att hjälpa till med dessa ärenden. Men framför allt slipper de stå i kö och vänta, så vi hoppas att det kommer uppskattas.

De ringer till oss på telefonnummer 0480-585 00 för att boka en tid för möte när de behöver träffa oss. Välj knappval 4.

Informationsträff hösten 2023

Den 21 november välkomnade vi alla ställföreträdare till en informationsträff i Nybro. Stiftelsen Smålandsgårdar, som bedriver konsulentstödd familjehemsvård, föreläste om psykisk ohälsa och bemötande.

Informationsträffen sändes även via Nybro kommuns YouTube-kanal. Inspelningen är öppen för alla som är intresserade via denna länk: https://www.youtube.com/@KommunNybro

Patientnämnden kan hjälpa till om din huvudman har synpunkter på vården

Varje dag sker det tusentals möten inom vården. Oftast blir mötet bra och en positiv upplevelse för patienten. Men ibland blir det fel. Det kan till exempel handla om ett missförstånd, dåligt bemötande eller vårdskada. Då kan man som patient höra av sig till Patientnämnden i Kalmar län.

Patientnämnden är en opartisk länk mellan patienten och vården. De hjälper till att föra fram synpunkter och klagomål till vården och se till att de blir besvarade. Deras målsättning är att de synpunkter och klagomål som kommer till dem ska bidra till en bättre hälso- och sjukvård.

Under hösten genomför de en informationsinsats i länet om vilka de är och hur de kan hjälpa patienter och närstående att föra fram sina synpunkter och se till att de blir besvarade. Du kan läsa mer om deras arbete och hur du går tillväga för att komma i kontakt med dem i Patientnämndens informationsfolder.

Redo för nya uppdrag?

Vi är ständigt i behov av ställföreträdare för nya uppdrag. Känner du att du har tid över och kan tänka dig ta ytterligare ett uppdrag? Ta i så fall kontakt med oss på överförmyndarkontoret och berätta om vilka typer av uppdrag du skulle kunna vara intresserad av. Eller skicka in en intresseanmälan via Mina sidor .

Letar du efter blanketter?

Blanketter och e-tjänster hittar du på Mina sidor.

Vad ska en god man inte göra?

Årligen utför länsstyrelsen granskning och tillsyn av överförmyndarnämndens verksamhet. I samband med länsstyrelsens senaste granskning tydliggjorde de följande:

En god man ska inte utföra praktiska åtgärder hos huvudmannen. Hen ska därför inte hjälpa till med praktisk flytthjälp, hjälpa till att städa, handla eller skjutsa huvudmannen. Den gode mannen ska inte heller promenera eller gå på bio med sin huvudman osv. Det är inte förbjudet att utföra dessa sysslor, men om den gode mannen gör det så är det utanför uppdraget. Eftersom det inte ingår i uppdraget är det inte möjligt att få arvode för denna typ av sysslor (det saknas lagstöd för att arvodera utförandet av dessa sysslor).

Utöver detta vill överförmyndarnämnden även informera om att en god man inte heller har rätt att företräda huvudmannen i vårdfrågor inom hälso- och sjukvård. En god man är ett personligt biträde till huvudmannen. Om till exempel en huvudman har omyndiga barn så ska den gode mannen inte delta i barnets utvecklingssamtal i skolan eftersom den gode mannen inte kan företräda huvudmannen i egenskap av vårdnadshavare. En god man kan på så sätt inte heller företräda andra familjemedlemmar.

Ett godmanskap är ett uppdrag som går ut på att ta tillvara en persons juridiska och ekonomiska rättigheter. Det kan till exempel vara att betala räkningar, ansöka om bidrag eller se till att beviljade insatser fungerar och att huvudmannen har en meningsfull fritid.

Har du frågor eller är osäker på vad som ingår i ditt uppdrag? Ta i så fall kontakt med din överförmyndarhandläggare.

GMF-podden

Riksförbundet gode män och förvaltare har startat en podd som vänder sig till dig som har uppdrag som ställföreträdare.
Här hittar du podden och alla avsnitt.

Hantering av arvodesbeslut

Tidigare har du som ställföreträdare fått hem både ditt och huvudmannens exemplar av arvodesbeslutet (om huvudmannen står för arvodet). Det har då varit ditt ansvar att se till att huvudmannen får del av beslutet. Justitieombudsmannen (JO) har nu uttalat sig om att detta inte är tillräckligt och att vi från överförmyndarens sida bör skicka arvodesbeslutet direkt till huvudmannen. Framöver kommer vi därför att skicka ut huvudmannens exemplar av arvodesbeslutet direkt till huvudmannen, om inte särskilda skäl föreligger.

Digitala tjänster för ställföreträdare på Försäkringskassan

Utifrån din roll som ställföreträdare kan du logga in på Mina sidor på forsakringskassan.se och ansöka om ersättning – och från januari också beställa underlag inför årsredovisningen till Överförmyndarnämnden. Du behöver bara en inloggning oavsett om du har en eller flera huvudmän.

För att använda Försäkringskassans digitala tjänster går du till Logga in på forsakringskassan.se. På inloggningssidan väljer du att logga in som ställföreträdare. Du loggar in med ditt personnummer och identifierar dig med ditt bank-id. Försäkringskassan behöver ha en kopia av ditt förordnande registrerat för att du ska få tillgång till tjänsten.

Du hittar med information på forsakringskassan.se

Digitala tjänster via Mina sidor

E-tjänst för att ansöka om uttag på spärrat konto

Nu finns en e-tjänst för att ansöka om uttag på spärrat konto. Du hittar tjänsten på Mina sidor.

Har din huvudman Swedbank, Handelsbanken, Ölands Sparbank eller Sparbanken Eken? Då skickar vi numera uttagsmedgivandet direkt till banken. Du behöver därmed inte gå dit för att genomföra överföringen. Vi arbetar för att få till en liknande lösning även för andra banker.

Bli deklarationsombud

Skatteverket vill påminna om att du som god man eller förvaltare kan bli deklarationsombud för din huvudman. Ett deklarationsombud kan deklarera för huvudmannen via e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och får också läsrättigheter på e-tjänsten Skattekonto. Huvudmannen utser ställföreträdaren till deklarationsombud genom Skatteverkets blankett SKV 4809 eller med hjälp av BankID via e-tjänsten Ombud och behörigheter.

Läs mer på Skatteverkets hemsida.

Kontakta oss

God man, förvaltare & förmyndare

Handläggarna på överförmyndarkontoret har ordinarie telefontid alla vardagar mellan klockan 10.00-12.00. Under perioden 15 februari till och med 30 juni är telefontiden begränsad till kl. 11.00-12.00. Övriga tider kan du tala in ett meddelande eller kontakta dem via e-post.

Ansök om att bli god man i vår e-tjänst

Handläggare Nybro kommun

Även ärenden som rör ensamkommande barn

Telefon: 0481-452 29

Telefon: 0481-453 04

E-post: ofm@nybro.se

Handläggare Emmaboda kommun

Telefon: 0481-452 51

E-post: ofm@nybro.se

Handläggare Torsås kommun

Telefon: 0481-452 20

E-post: ofm@nybro.se

Handläggare Uppvidinge kommun

Telefon: 0481-454 07

E-post: ofm@nybro.se

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000 eller e-post kommun@nybro.se.