Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate

Kontaktperson

Vill du göra skillnad i en annan människas liv? Då kan uppdraget kontaktperson för personer med funktionsnedsättning vara något för dig.

Vad innebär uppdraget Kontaktperson?

Kontaktperson är en medmänniska som har tid, engagemang och intresse för person med funktionsnedsättning, barn, ungdom eller vuxen. En kontaktperson ägnar några timmar per vecka/månad av sin fritid till att umgås med person som har behov av att vidga sitt sociala nätverk och sin fritidssysselsättning. Uppdraget innebär att ni tillsammans planerar aktiviteter utifrån den enskildes önskemål, intressen och behov till exempel att gå på bio, träna, fika, promenera etc. Vanligtvis träffas ni 2–4 gånger i månaden. Uppdraget utförs på fritiden och ersättning ges i form av arvode efter SKL:s riktlinjer.

Vad krävs för att bli kontaktperson?

Det ställs inga krav på någon särskild utbildning, däremot är det viktigt att du som kontaktperson har ett genuint intresse för andra människor och inger trygghet i främmande miljöer. Fokus ligger på att du och den person du är kontaktperson för trivs ihop. Du bör räkna med att ditt uppdrag sträcker sig över en tid, minst ett år.

Så går det till

Anmäl ditt intresse via mail eller telefon. Vi kontaktar sedan dig för att få veta mer om dig och för att kunna matcha dig med rätt uppdrag och person. Därefter träffas vi i ett möte tillsammans med personen du är tänkt att bli kontaktperson till, för att se om ni kan trivas ihop. När och om vi kommer fram till att du blir kontaktperson för personen, skrivs ett avtal på ett år där det framgår vad ni ska göra under träffarna och hur ofta ni ska ses.

Kontaktuppgifter:
Susanne Hult
Enhetschef
Nybro kommun, Individ och familjeförvaltningen

susanne.hult@nybro.se

0481-451 11

Kontakta oss

God man, förvaltare & förmyndare

Handläggarna på överförmyndarkontoret har ordinarie telefontid alla vardagar mellan klockan 10.00-12.00. Under perioden 15 februari till och med 30 juni är telefontiden begränsad till kl. 11.00-12.00. Övriga tider kan du tala in ett meddelande eller kontakta dem via e-post.

Ansök om att bli god man i vår e-tjänst

Handläggare Nybro kommun

Även ärenden som rör ensamkommande barn

Telefon: 0481-452 29

Telefon: 0481-453 04

E-post: ofm@nybro.se

Handläggare Emmaboda kommun

Telefon: 0481-452 51

E-post: ofm@nybro.se

Handläggare Torsås kommun

Telefon: 0481-452 20

E-post: ofm@nybro.se

Handläggare Uppvidinge kommun

Telefon: 0481-454 07

E-post: ofm@nybro.se

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000 eller e-post kommun@nybro.se.