Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate

Dödsboanmälan förenklad form av bouppteckning

När en person avlider ska en bouppteckning förrättas efter den avlidne. Räcker den avlidnes tillgångar inte till annat än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet kan man ansöka om en dödsboanmälan hos Nybro kommun.

Dödsboanmälan är en förenklad form av bouppteckning. Det är enbart socialtjänsten som kan göra en dödsboanmälan till skatteverket. En dödsboanmälan görs inom 2 månader från dödsfallet.

Finns tillgångar såsom fast egendom tex hus, bostadsrätt eller tomträtt ska en bouppteckning göras.

Om det saknas tillgångar kan dödsboet ansöka om ekonomisk hjälp till begravningskostnaderna.

Dödsbodelägare ansvarar för att förvalta dödsboet samt avveckla dödsboet.

Att tänka på:

  • Den avlidne ska ha varit bosatt i Nybro kommun
  • Stoppa alla autogiron, eftersom begravningskostnaderna går före alla andra kostnader
  • Inga räkningar ska betalas efter dödsfallet till dess att utredningen är klar
  • Ta reda på om det finns livförsäkringar eller begravningsförsäkringar
  • Säg upp telefon, tidning och andra abonnemang
  • För att en dödsboanmälan ska vara möjlig behöver handläggarna från kommunen göra ett hembesök i den avlidnes bostad. Därför är det viktigt att all egendom som finns i bostaden är orörd när besöket äger rum.

Kontakt oss

Här hittar du vår E-tjänst där du kan ansöka om en dödsboanmälan.

Du behöver ha en e-legitimation för att kunna ansöka i vår E-tjänst.

Telefon

Dödsboanmälan 0481-452 91

Växel 0481-450 00

På Skatteverkets hemsida finns mer information om dödsboanmälan.

skatteverket.se

Kontakta oss

Individ- och familjeförvaltningen

Om du har frågor inom individ- och familjeförvaltningens verksamhetsområden kan du kontakta vår reception
på telefon 0481-451 22, fax 0103334629.
Våra öppettider är: måndag och onsdag 08.30-12.00, tisdag och torsdag 08.30-16.00, fredag 08.30-14.30.
Lunchstängt 12.00-13.00.

Verksamhetsområden:

  • Familj, barn och ungdom
  • Funktionsnedsättning
  • Skadligt bruk och beroende
  • Psykisk ohälsa
  • Socialt och ekonomiskt stöd

Det går även bra att skicka ett meddelande via vår e-tjänst

Besöksadress: Kommunhuset Balder, Stora Trädgårdsgatan 5, 382 80 Nybro

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000 eller e-post kommun@nybro.se.