Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. Select your language in the list below.

Matdistribution

Luncher via matdistribution erbjuds hemmaboende personer som beviljats bistånd av biståndshandläggare på omsorgsförvaltningen.

Vill du ansöka om att få matdistribution kontakta Nybro kommuns medborgarkontor på 0481-450 00 som förmedlar en kontakt till en biståndshandläggare som utreder och beslutar om du ska beviljas matdistribution.

Måltidsservice lagar och levererar dagligen mat till de kunder med beslut om matdistribution i Nybro kommun. Matdistributionens mat lagas i köken på Kvarnbacken och Fröjdekulla.

När maten tillagats packas maten i portionsförpackningar som försluts med plastfilm och läggs i värmelådor. De beställda matportionerna transporteras i bilar och körs ut av en extern budfirma sju dagar i veckan. Förpackningen överlämnas personligen av chauffören till kunden.

Har du några frågor kring leveranser och matsedlar kontakta det kök som levererar din mat:

Kvarnbacken: 0481-450 18, Telefontid 08.00-09.30/14.00-15.30

Fröjdekulla: Telefon: 0481-458 70

Om du behöver hjälp med något i samband med leveransen eller måltiden, så är du välkommen att kontakta din biståndshandläggare via Nybro kommuns medborgarkontor 0481-450 00.

Specialkost

Beställning av specialkost sker i samband med att du ansöker om matdistribution. Om du behöver specialkost ska alltid ett läkarintyg finnas för att säkerställa att du får rätt mat.

Lunchportionens innehåll

Portionen består oftast av en kött- eller fiskrätt med potatis, ris eller pasta. Grönsaker ingår också till måltiden. Vid soppa ingår det bröd med pålägg.

Alternativ rätt: du kan välja alternativ rätt de dagar det serveras fisk eller soppa.

Efterrätt: serveras vid soppa, på helger, helgdagar och vid speciella dagar som t.ex. Alla hjärtans dag.

Tillbehör som lingonsylt, gelé, inlagd gurka ingår i måltiden om det står på matsedeln men dryck ingår inte vid hemleverans av mat.

Lunchportionens innehåll planeras utifrån säsong och högtider och med maträtter som är lämpade att packa och transportera till dig.

Lunchportionen

På lunchlådan finns det en etikett som anger vilken maträtt det är, vilket datum maten är tillagad, vilken tur/runda som maten levereras med, ditt namn, adress och kosttyp.

Beställning av lunchportion

Du får automatisk din lunchportion enligt beställningen som kommer från din biståndshandläggare.

Om du vill göra ändringar såsom byta dagar, avboka eller välja alternativ rätt måste du meddela din ändring senast dagen innan leveransdatum för att avdrag för avbeställda lunchportion ska kunna ske. Du meddelar detta till det kök som levererar din mat.

Om du blir inlagd på sjukhus så kan hemtjänst/anhörig avboka din mat samma dag. Det är viktigt att de även meddelar när det blir aktuellt att återuppta din lunchportion.

Kostnad

Har du frågor gällande vad priset blir för din portion eller fakturafrågor kontaktar du omsorgsförvaltningen via Nybro kommuns medborgarkontor 0481-450 00.

Du betalar för så många lunchportioner som du beställt. Priset är detsamma oavsett typ av kost. Du får en faktura från omsorgsförvaltningen Nybro kommun.

Kontakta oss

Medborgarkontor

På medborgarkontoret kan du få hjälp med det mesta. De svarar på frågor, hjälper till att fylla i blanketter med mera.

Ordinarie öppettider, måndag-fredag: 07.30-16.00.

Lunchstängt mellan 12.15-12.45.

Medborgarkontoret hittar du i kommunhuset Balder,
Dunderbergsgatan 2, 382 80 i Nybro.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000