Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate

Lägenhetsregister

Lägenhetsregistret och folkbokföring på lägenhet är en förutsättning för registerbaserad hushålls- och bostadsstatistik. Statistiken behövs på nationell, regional och kommunal nivå för planering, resursfördelning, forskning med mera.

Registret regleras genom Lagen om lägenhetsregister.

Nybro kommun har ansvaret att uppdatera registret. Observera likväl att det är fastighetsägaren som i sin tur måste rapportera in alla förändringar i sitt lägenhetsbestånd till kommunen. Detta innebär att alla fastighetsägare som bygger, river eller ändrar användning gällande sina bostadslägenheter är skyldiga att anmäla detta till kommunen.

För att anmäla en byggnation, ombyggnad eller rivning så skickar man in en anmälan till kommunen där man talar om vilka ändringar man gjort. Anmälan ska fyllas i och skickas till kommunen senast en månad efter färdigställandet. Instruktioner om vad anmälan ska innehålla för information finns på blanketten för Ajourhållning av småhus och fritidshus samt för Ajourhållning av flerbostadshus.

Blanketter hittar du på vår e-tjänst Mina sidor.

För mer information om lägenhetsregistret besök gärna Lantmäteriets webbplats.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000 eller e-post kommun@nybro.se.