Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate

Krisinformation

Att ha rätt information kan vara av största vikt i samband med en kris. Vi på kommunen ansvarar för att du ska ha riktig information så snabbt som möjligt.

Vi försöker att sprida information i flera olika kanaler så att vi kan nå ut till så många som möjligt.

Hemsidan

Vår hemsida nybro.se är alltid vår huvudkanal vid en kris. Här samlar vi allt som ni behöver veta. I de fall då vi ännu inte vet saker till hundra procent talar vi om det och återkommer när vi vet mer. Krisinformationen har vi lagt överst på alla sidor så att du enkelt ska kunna hitta den. Informationen är lika tydlig oavsett om du använder en dator, en surfplatta eller din mobiltelefon.

Lokalradion och övrig press

Vi informerar alltid pressen om vad som händer under en pågående kris. Lokalradion brukar alltid hjälpa oss att sprida viktig information vid en kris. Det är en bra idé att slå på Radio Kalmar för att hålla sig uppdaterad. Tänk på att ha tillgång till en vevradio eller en batteridriven radio i händelse av ett strömavbrott.

Facebook

Informationen som vi har på vår hemsida sprider vi också via Facebook. Här kan du också ställa frågor och föra en diskussion kring den pågående krisen. Vi försöker att ha så bra koll på flödet som möjligt. Det är också bra om du delar inlägg med mycket viktig information till dina vänner. På detta sätt hjälper du oss att sprida informationen till alla som behöver den.

Nybro kommun på Facebook

Telefon

Vid en kris försöker vi alltid att förstärka bemanning i vår växel så att alla som vill ska kunna ringa till oss för att få information. Om det är möjligt ökar vi dessutom öppettiderna så att det går att ringa både under kväll och helg. Du når oss på telefon 0481-450 00.

Digitala informationsskärmar

Du kan också hitta information via våra digitala informationsskärmar. Idag har vi skärmar på följande platser: kommunhuset, Kristallen, biblioteket, ishallen, simhallen och resecentrum.

Övriga platser

Även andra sätt att informera och andra platser kan bli aktuella beroende på situationen. För att få information kan du också ringa till 113 13 eller besöka www.krisinformation.se.

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)

Viktigt meddelande till allmänheten är ett nationellt system som varnar oss vid olyckor och andra allvarliga händelser. Informationen går alltid ut i TV och i radio och ibland kompletteras det med att sända ljudsignaler utomhus. Signalen i utomhuslarmet består av sju sekunder långa ljudstötar med fjorton sekunders paus emellan. När du hör signalen ska du alltid sätta på din radio eller TV för att få mer information. Varningssystemet testas fyra gånger per år, klockan 15.00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.

Hjälp varandra

Hjälp oss att sprida informationen till era grannar, vänner och familj. Det är svårt att hitta kanaler så att informationen når ut till precis alla. Vid kris, ta reda på om de som finns i din närhet har fått information och om de behöver hjälp med något. Ta hand om varandra!

Mer information kring hur du kan hantera och förbereda dig inför en krissituation hittar du på hemsidan för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Råd till privatpersoner (MSB)

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000 eller e-post kommun@nybro.se.