Beroende på vilka enhet du använder kan du få denna webbplatsens text uppläst.
Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate
Utredning om framtidens förskole- och skolstruktur
Här kan du följa utredningen av förskole- och skolstrukturen i Nybro kommun.
Precis som i resten av Sverige står Nybro kommun inför en stor utmaning när de demografiska förändringarna visar att antalet barn minskar kraftigt. Därför har kommunen genomfört en utredning för framtidens förskole- och skolstruktur. Utgångspunkten är att alla barn och elever ska få en likvärdig utbildning med kvalitet, samtidigt som våra resurser ska användas så effektivt som möjligt.
Uppdraget i kommunplanen från kommunfullmäktige är att ”Se över nuvarande förskole- och skolstruktur utifrån demografi, effektivitet och kvalitet.” Det är inte ett besparingsuppdrag utan vi behöver anpassa verksamheten när barn och elever blir färre.
Utredningen ska ge förslag på en förskole- och skolstruktur som ökar resurserna till barnens/elevernas undervisning genom att minska andra kostnader, till exempel lokalkostnad, lokalvård, vaktmästeri och skolmåltider.
I filmen berättar skolchefen och förskolechefen mer om bakgrunden till utredningen och varför den är viktig.
Vanliga frågor och svar
Frågor och svar uppdateras kontinuerligt.
Bakgrund
Nybro kommun genomför en utredning om förskolornas och skolornas framtida struktur eftersom antalet barn och unga minskar – både i kommunen och i Sverige. Nybro kommun beräknas tappa 19,3% i åldersgruppen 1-5 år, och 13,8% i åldersgruppen 6-15 år fram till år 2032. Kommunfullmäktige har därför gett lärande- och kulturförvaltningen i uppdrag att se över hur förskolor och skolor bäst organiseras för att möta dessa förändringar. Målet är att använda resurserna effektivt och säkerställa att alla barn och elever får en likvärdig och kvalitativ utbildning.
Antal barn och elever per förskola/skola
I graferna ser du hur många barn och elever varje förskola och skola har idag. Du kan också se alla grafer i denna PDF.
Klicka på bilderna för att se dem i helskärm.
Antal inskrivna barn per förskola
Grafen visar antalet inskrivna barn per förskola i Nybro kommun den 14 november 2025, och jämför olika förskolor samt hur många avdelningar varje har. Det finns stor variation i storlek mellan förskolorna. De största förskolorna har många avdelningar och över 100 barn, medan de minsta har under 25 barn och en avdelning.
Antal elever per skola f-6
Grafen visar antalet elever per skola i Nybro kommun för årskurserna F–6 den 1 oktober 2025, uppdelat per årskurs. Det finns stor variation i elevantal mellan skolorna. Några skolor har mycket små elevgrupper, medan andra har två eller i enstaka fall, tre paralleller.
Antal elever per skola 7-9
Grafen visar antalet elever per skola i årskurserna 7–9 i Nybro kommun den 1 oktober 2025, uppdelat per årskurs. Paradiset och Madesjö är de två stora högstadieskolorna, med över 300 elever vardera totalt. Alsterbro har mycket små elevgrupper.
Antal folkbokförda barn per geografiskt område
Grafen visar antalet folkbokförda barn per geografiskt område i Nybro kommun, födda mellan 2020 och 2024. Det finns stora skillnader i födelsetal mellan områden, vilket påverkar framtida behov av förskole- och skolplatser.
Klicka på bilden för att se den i helskärm.
Grafen visar antalet folkbokförda barn per geografiskt område i Nybro kommun, födda mellan 2020 och 2024. Det finns stora skillnader i födelsetal mellan områden, vilket påverkar framtida behov av förskole- och skolplatser.
Nybro kommun beräknas tappa 19,3% i åldersgruppen 1-5 år, och 13,8% i åldersgruppen 6-15 år fram till år 2032.
Kommunfullmäktige angav i kommunplan KS-2024-9 uppdrag om att:
”Se över nuvarande förskole- och skolstruktur utifrån demografi, effektivitet och kvalitet”.
Under 2025 tillsattes en arbetsgrupp med tjänstepersoner från olika förvaltningar och bolag. Gruppen har tagit fram två förslag på hur förskole- och skolstrukturen kan se ut i framtiden. Förslagen presenteras först i lärandenämnden, för att därefter skickas vidare för slutgiltigt beslut i kommunfullmäktige.
Förslaget ska också ta hänsyn till kommunens långsiktiga planering, till exempel förslagen på serviceorter i förslaget till ny översiktsplan.
Utredningens förslag
Förskole- och skolutredningen har tagit fram två förslag som redovisas översiktligt nedan. Hela utredningen presenteras i samband med lärandenämnden 10 december.
Klicka på bilderna för att se dem i helskärm.
Förslag för organisation för förskolor i förslag A och B
Förslagen till organisation för förskolor är desamma i båda förslagen.
Förskolor som behålls i nuvarande form:
- Alsterbro
- Orrefors
- Örsjö
- Guldgruvan
- Madesjö
- Nygården
- Ljunghaga
- Vitsippan
Förskolor som föreslås samordnas med en närliggande förskola och avvecklas:
- Bäckebo
- Flerohopp
- Kristvallabrunn
Förskola som föreslås samordnas med närliggande förskola i steg 2 tidigast hösten 2027 då samordning bedöms möjlig.
- Hanemålagården
Förslag för organisation för grundskolor i förslag A
Grundskola som är kvar i nuvarande form eller får ett förändrat innehåll i förslag A:
- Orrefors skola F-6
- Alsterbro skola F-6
- Fagerslättsskolan 7-9
- Madesjöskolan F-6 (bedrivs i lokalerna för åk 4-6 och 7-9 och lokalerna för åk F-3 och Fritidshemmet Pampen lämnas).
- Västerängsskolan F-6
- Paradisskolan F-6
- Paradisskolan 7-9
- Anpassad grundskola Paradisskolan
- Hanemålaskolan F-6
- Anpassad grundskola Hanemålaskolan
- Örsjö skola F-6
Grundskola eller del av grundskola som samordnas med en annan skola och avvecklas i förslag A:
- Flerohopp skola F-6 (till Orrefors skola F-6)
- Madesjöskolan 7-9 (till Fagerslättsskolan 7-9)
- Alsterbro skola 7-9 (till Fagerslättsskolan 7-9)
- Fagerslättsskolan F-6 (till F-6 skola i tätorten)
- Kristvallabrunn skola F-6 (till Hanemålaskolan F-6)
Förslag för organisation för grundskolor i förslag B
Grundskola som är kvar i nuvarande form eller får ett förändrat innehåll i förslag B:
- Orrefors skola F-6
- Alsterbro skola F-6
- Fagerslättsskolan F-3
- Madesjöskolan 4-6
- Madesjöskolan 7-9
- Västerängsskolan F-6
- Paradisskolan 7-9
- Anpassad grundskola Paradisskolan
- Hanemålaskolan F-6
- Anpassad grundskola Hanemålaskolan
- Örsjö skola F-6
Grundskola eller del av grundskola som samordnas med en annan skola och avvecklas i förslag B:
- Flerohopp skola F-6 (till Orrefors skola F-6)
- Madesjöskolan F-3 (till Fagerslättsskolan F-3)
- Alsterbro skola 7-9 (till Madesjöskolan 7-9)
- Fagerslättsskolan 4-6 (till Madesjöskolan 4-6)
- Kristvallabrunn skola F-6 (till Fagerslättsskolan F-3 och Madesjöskolan 4-6)
- Paradisskolan F-6 (till F-6 skola i tätorten)
Målet med utredningen är att skapa en likvärdig förskola och skola där alla barn och elever har samma goda möjligheter, oavsett var de bor eller vilka behov de har. Eftersom Nybro idag har fler förskolor och skolor än vad kommunen har råd med, behöver resurserna användas smartare – mer pengar ska gå till undervisning och mindre till lokaler och andra kostnader. Utredningen undersöker bland annat nuvarande och framtida antal barn, lokalernas ändamålsenlighet, underhållsbehov, energiförbrukning och geografisk placering, för att hitta den bästa lösningen för barnens och elevernas undervisning.
Under 2025 tillsattes en arbetsgrupp med tjänstepersoner från olika förvaltningar och bolag. Gruppen har tagit fram två förslag på hur förskole- och skolstrukturen kan se ut i framtiden. Förslagen presenteras först i lärandenämnden, för att därefter skickas vidare för beslut i kommunfullmäktige.
- 10 december: Förskole- och skolutredningen presenteras för lärandenämnden som ett informationsärende.
- 28 januari: Lärandenämnden – beslut om förslag till förskole- och skolstruktur för vidare beslut i kommunfullmäktige.
- 16 mars: Förskole- och skolstrukturutredningen tas upp som ärende för beslut i kommunfullmäktige.
Tidigare var förslaget att lärandenämnden skulle lämna förslagen vidare i december och därefter behandlas i kommunfullmäktige i februari. Lärandenämndens presidium fattade beslut om att ändra tidsplanen för att ge mer tid till både politiker och allmänhet att kunna sätta sig in i förslagen. Vi vet att förskola och skola engagerar och vi vill alla att det ska bli så bra som möjligt för våra barn, elever, medarbetare och vårdnadshavare. För att kunna genomföra förändringar inför läsåret 26/27 behöver kommunfullmäktige ta beslut senast i mars 2026.
Delaktighet
Barn och elever har genom barngrupper, elevråd och ungdomsråd fått vara delaktiga genom att besvara följande frågor:
- Vad är viktigt för att du ska klara skolarbetet?
- Vad är viktigt för att du ska känna dig trygg?
- Vad är viktigt för att du ska känna arbetsro?
Det barn och elever framhäver som viktigt för att kunna klara skolarbetet är en trygg miljö där eleverna känner att de har kompetenta, engagerade, motiverade och tydliga lärare som är närvarande. Samt att de får en lagom arbetsbelastning och där möjlighet till variation och pauser ges.
Gällande tryggheten ger eleverna uttryck för ett behov av respektfullt bemötande, med tydliga regler och en miljö där alla känner sig sedda och välkomna. Att ha någon att prata med, att mobbning inte tillåts och att alla behandlas rättvist.
För att skapa arbetsro ser eleverna det som viktigt att lärarna tar ansvar för att minimera störande moment, det vill säga att alla följer reglerna och visar respekt. Även små klasser och frisk luft lyfts som viktiga aspekter att ta hänsyn till.
Personal inom skola har getts möjlighet att reflektera och dela med sig av sina tankar och funderingar utifrån likande frågor som vårdnadshavarna.
- Vilka tankar får ni när vi ser en stor elevtalsminskning i prognosen för de kommande åren samt att SKR:s prislappsmodell visar på att vi redan nu har för många skolor i Nybro kommun?
- Vilka förutsättningar bedömer ni behövs för att uppnå en god kvalitet i undervisningen?
- Vilka förutsättningar bedömer ni behövs för att uppnå god social utveckling för eleverna?
Personal ger uttryck för en stor oro och osäkerhet kring framtiden när det gäller elevtalsminskningen. Även här finns en förståelse för de ekonomiska utmaningarna och behovet av att tänka nytt kring skolstruktur och integration.
Många betonar vikten av trygghet, närhet och långsiktighet – och att beslut måste tas med hänsyn till både ekonomi och barnens bästa. Vidare betonar man vikten av att god kvalitet i undervisningen bygger på lagom stora grupper, hög personaltäthet, kompetent och engagerad personal. Även att det finns tillgång till stödresurser och läromedel samt tid för planering och kollegialt lärande.
Vad det gäller förutsättningar för social utveckling hos barn och elever så anser personalen att det krävs en trygg och inkluderande miljö, närvarande vuxna som är goda förebilder samt ett kontinuerligt och kvalitativt värdegrundsarbete.
Vårdnadshavare har getts möjlighet att genom en digital enkät reflektera och dela med sig av sina tankar och funderingar utifrån följande frågeställningar.
- Vad tänker du när du hör att vi redan nu och de återkommande åren har för många förskolor och skolor i Nybro Kommun?
- Vad tycker du är viktigast för att undervisningen ska bli så bra som möjligt i förskola/skola?
- Vad tycker du är viktigt för att ge barn och elever en god social utveckling i förskola och skola?
Många av vårdnadshavarna är kritiska till tanken att det finns för många förskolor och skolor i kommunen. I stället efterfrågas mindre barngrupper, högre personaltäthet och långsiktiga beslut som sätter barnens och personalens behov i centrum. Oro för nedläggningar och centralisering är tydlig, men det finns också en vilja att se möjligheter till förbättring och utveckling i situationen.
Men det finns också många vårdnadshavare som visar på förståelse för att kommunen måste anpassa verksamheten efter ett minskat barnantal, och att det är en utmaning att balansera mellan ekonomi,
kvalitet och framtida behov. Det finns också insikt om att situationen kan förändras över tid och att besluten behöver vara långsiktiga och flexibla.
Det som anses viktigast för att skapa en så god och kvalitativ undervisning som möjligt är små grupper/klasser, hög personaltäthet med utbildad och engagerad personal. Utifrån den sociala utvecklingen ger vårdnadshavare uttryck för vikten av en verksamhet som genomsyras av trygghet och god arbetsmiljö, individanpassat stöd, bra lokaler, stimulerande aktiviteter och god kommunikation mellan hem och förskola/skola.
En digital enkät skickades ut till vårdnadshavare i september. På grund av tekniska problem med formuläret förlängdes svarstiden, och många tog chansen att dela sina tankar. Enkäten låg ute åtta dagar och 455 vårdnadshavare svarade.
Övrigt
Frågor och svar på denna sida uppdateras kontinuerligt.
Delrapporten av förskole- och skolstruktursutredningen
Kommunplanen och tillhörande kommunplaneuppdrag
Hela utredningen om framtidens förskole- och skolstruktur presenteras i samband med lärandenämnden 10 december.
Tidigare publicerade nyheter:
Utredning om framtidens skolstruktur
Dialog om framtidens förskolor och skolor
Framtidens skolstruktur – vad tycker vårdnadshavare, medarbetare och elever?
Hjälpte den här informationen dig?
Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.






