Lyssna på denna webbplatsen

Beroende på vilka enhet du använder kan du få denna webbplatsens text uppläst.

Instruktioner: Android | iOS | Windows

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate

Utredning om framtidens förskole- och skolstruktur

Här kan du följa utredningen av förskole- och skolstrukturen i Nybro kommun.

Precis som i resten av Sverige står Nybro kommun inför en stor utmaning när de demografiska förändringarna visar att antalet barn minskar kraftigt. Därför kommer framtidens förskole- och skolstruktur utredas. Utgångspunkten är att alla barn och elever ska få en likvärdig utbildning med kvalitet, samtidigt som våra resurser ska användas så effektivt som möjligt.

Uppdraget i kommunplanen från kommunfullmäktige är att ”Se över nuvarande förskole- och skolstruktur utifrån demografi, effektivitet och kvalitet.” Det är inte ett besparingsuppdrag utan vi behöver anpassa verksamheten när barn och elever blir färre.

Utredningen ska ge förslag på en förskole- och skolstruktur som ökar resurserna till barnens/elevernas undervisning genom att minska andra kostnader, till exempel lokalkostnad, lokalvård, vaktmästeri och skolmåltider.

I filmen berättar skolchefen och förskolechefen mer om bakgrunden till utredningen och varför den är viktig.

Vanliga frågor och svar

Det föds färre barn i Sverige och det gäller också Nybro kommun.

  • I hela Sverige minskar antalet barn och unga (0–19 år) med 8,3 % under de kommande 10 åren. I Nybro kommun är minskningen ännu större: 11,2 %.
  • För barn i åldern 1–5 år minskar antalet med 12 % i hela Sverige och 19,3 % i Nybro kommun.

Det betyder att vi får färre barn i förskolan och skolan. Kommunen behöver därför se över hur skolorna ska fungera i framtiden.

Befolkningsprognos

Målet är en likvärdig förskola och skola. Vi vill att alla elever ska få samma goda möjligheter, oavsett var de bor eller vilka de är. För att nå dit behöver vi se till:

  • Att alla elever har tillgång till utbildade lärare och elevhälsa.
  • Att ta hänsyn till familjens bakgrund, till exempel hur mycket utbildning vårdnadshavarna har, hur många elever som har utländsk bakgrund och att det är en jämn fördelning mellan pojkar och flickor i förskolorna och skolorna.

Samtidigt ska pengarna användas på ett smart sätt, Målet är att mer pengar ska gå direkt till barnens undervisning. Då behöver vi minska andra kostnader, till exempel:

  • kostnaden för lokaler per barn eller elev
  • kostnader för städning, vaktmästare och skolmat per barn eller elev

Tanken är att flytta pengar från byggnader till personal och undervisning.

Nybro har fler förskolor och skolor än vad kommunen har råd med. Mycket pengar går till lokaler och andra kostnader, istället för till undervisning. Utredningen visar att det finns stora möjligheter att göra skolorna och förskolorna mer effektiva. Det gäller både i tätorten och i ytterområdena.

En första delrapport  presenterades för lärandenämnden i september.

Arbetet har sedan fortsatt med dialog och insamling av synpunkter från vårdnadshavare, barn, elever, personal och politiker. Dialog kommer också genomföras med ungdomsrådet.

Parallellt med detta så möts arbetsgruppen med tjänstepersoner från olika förvaltningar. Deras uppdrag är att ta fram två olika förslag till politiken om hur framtidens förskole- och skolstruktur kan se ut. Uppdraget i kommunplanen från kommunfullmäktige är att ”Se över nuvarande förskole- och skolstruktur utifrån demografi, effektivitet och kvalitet.”

En digital enkät skickades ut till vårdnadshavare i september. På grund av tekniska problem med formuläret förlängdes svarstiden, och många tog chansen att dela sina tankar. Enkäten låg ute åtta dagar och 455 vårdnadshavare svarade. Det har även förts en dialog med våra medarbetare och barn/elever. Detta är en sammanfattning av svar från vårdnadshavare, barn, elever och medarbetare.

Tankar kring minskat barn och elevantal

Resultatet visar att det finns en oro kring minskade elevtal och hur det påverkar framtiden. Många uttrycker förståelse för de ekonomiska utmaningarna och behovet av förändring, men det finns också röster som ifrågasätter om kommunen verkligen har för många skolor och förskolor.

Flera lyfter vikten av långsiktighet och flexibilitet – att kommunen måste kunna möta förändringar över tid. Det finns också en önskan om att göra Nybro kommun mer attraktivt för barnfamiljer. Samtidigt uttrycks oro för barn på landsbygden som kan få längre resvägar vid eventuella avvecklingar.

Många ser en förändrad skolstruktur som en möjlighet att använda resurser mer effektivt. Förslag om att slå ihop enheter lyfts som ett sätt att skapa bättre förutsättningar för integration och nya möten mellan barn/elever. Det är viktigt att alla barn – oavsett var de bor – får tillgång till god undervisning, stödresurser och social gemenskap.

Vad krävs för undervisning av hög kvalitet?

Det finns en gemensam bild av vad som behövs för att undervisningen ska hålla hög kvalitet och ge barn och elever goda förutsättningar att lyckas.

Små grupper, mindre klasser och hög personaltäthet lyfts fram som avgörande – både i förskola och skola. Det är viktigt att lärarna är utbildade, behöriga och engagerade, och att undervisningen har tydliga mål. En god arbetsmiljö för både barn, elever och personal, med tillgång till stödresurser, är också centralt.

Tvåparallelliga skolor nämns som särskilt gynnsamma för kollegialt lärande, samplanering och effektiv resursfördelning. Det ger också bättre tillgång till elevhälsa och behöriga lärare.

Relationer och trygghet är viktiga byggstenar i undervisningen. Att skapa trygga miljöer – både inomhus och utomhus – och att ha en god dialog mellan hem och skola ses som framgångsfaktorer. Undervisningen ska utgå från barnens bästa och deras rätt till stöd, trygghet och utveckling.

Tidiga insatser för att ge barnen grundläggande färdigheter är viktiga för hela skolgången. Barn i förskolan upplever att de får hjälp när de behöver det, men också att de klarar sig själva. Eleverna betonar att deras egen motivation och ansvar spelar stor roll för att lyckas i skolan.

Vad är viktigt för barnens sociala utveckling?

Svaren är här samstämmiga – för att barn och elever ska utvecklas socialt behöver de känna sig sedda, hörda och accepterade. Att ha någon att leka med, samarbeta med och känna gemenskap med är grundläggande för välmående och utveckling.

Vuxna i förskola och skola har en viktig roll som förebilder. Genom att visa respekt, empati och samarbetsförmåga i vardagen bidrar de till att skapa en trygg och inkluderande miljö. Värdegrundsarbetet ska vara en naturlig del av verksamheten – inte något som sker vid sidan av.

Flera lyfter vikten av att barn har tillgång till jämnåriga för att kunna hitta vänner och utvecklas socialt. Äldre barn som förebilder för yngre ses som positivt och något som främjar social utveckling. Samtidigt betonas att alla barn är olika och har olika behov – vissa behöver mer stöd och tydligare sammanhang för att utvecklas socialt.

Lärandeförvaltningen har fått i uppdrag att ta fram två förslag på hur Nybro kommun kan organisera förskolor och skolor i framtiden.  En första delrapport har getts till lärandenämnden. Lärandenämnden fattar beslut om vad som är bäst för barnen. Det slutliga beslutet tas av kommunfullmäktige.

  • Personal deltar i samtal med skolledningen.
  • Vårdnadshavare får svara på digitala enkät.
  • Barn och elever får säga vad de tycker via elevråd och ungdomsråd.

Målet är att beslut ska tas i lärandenämnden december 2025 om framtidens skolstruktur. Det är ett viktigt beslut för hela kommunen, och därför kommer beslutet sedan gå vidare till kommunfullmäktige för beslut senast i februari 2026.

Utredningen ska undersöka flera saker:

  • Hur många barn som finns nu och i framtiden. Kommunen har statistik över hur många barn som föds i olika områden. Det hjälper oss att se vilka förskolor och skolor barnen troligen kommer att gå i.
  • Hur bra lokalerna är.
  • Hur mycket underhåll som behövs.
  • Hur mycket energi lokalerna använder.
  • Hur förskolorna och skolorna ligger geografiskt.
  • Vad som är bäst för undervisningen.
  • Att barn och unga med olika bakgrund kan mötas.

Förslaget ska också ta hänsyn till kommunens långsiktiga planering, till exempel förslagen på serviceorter i förslaget till ny översiktsplan.

En första delrapport delrapport presenterades för lärandenämnden i september.

Denna sida uppdateras kontinuerligt med mer underlag under hösten 2025.

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000 eller e-post kommun@nybro.se.