Tummen upp för hemtjänsten i Nybro kommun

Det går framåt för hemtjänsten i Nybro kommun. Årligen skickar Socialstyrelsen en enkät till alla som har hemtjänst i Sverige. I Nybro kommun visar resultatet att 92% är nöjda. Medarbetarna gör dagligen fantastiska insatser hos kunderna.

Enkäten som Socialstyrelsen skickar årligen till kunder inom hemtjänsten innehåller 24 frågor inom olika områden som exempel bemötande, inflytande och tillgänglighet. Sammanfattningsvis visar resultatet i Nybro kommun på stor nöjdhet.

– Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och det är glädjande att resultaten från enkäten visar att hemtjänsten har ett stort förtroende, säger Marie Sjöö, verksamhetschef.

Svaren är betydelsefulla och används i omsorgsförvaltningens fortsatta förbättringsarbete för att ge alla våra kunder inom hemtjänsten god vård och omsorg.

Bland det som är bäst framgår att:
– Jag blir bra bemött av personalen.
– Mina åsikter och önskemål blir hörda.
– Jag tycker personalen har tillräckligt med tid.

Bland det som kan bli bättre framgår att:
– Jag vill enklare komma i kontakt med personalen.
– Jag vill att det ska vara enklare att framföra synpunkter och klagomål.

Under 2020 har hemtjänsten som mål att:

  • Det ska bli lättare att komma i kontakt med oss.
  • Det ska bli tydligare vart du ska vända dig med synpunkter och klagomål.

Kontaktpersoner:
Marie Sjöö, verksamhetschef hemtjänst, omsorgsförvaltningen, 0481-453 14
Susanne Vergou, utvecklingsstrateg, omsorgsförvaltningen, 0481-453 01

Datum för publicering | skapad: 2019-10-04

Pressmeddelanden

  Smaka på världen

Nu är datumet spikat för årets upplaga av Smaka på världen. Boka in den 7 juni kl. 15.00 till 19.00 [...]

  Klimatsmarta Nybro

I klimatsmarta Nybro ingår strategi och handlingsplan med åtgärder som innebär att kommunen än mer kan bidra till ett mer [...]

  Pusta ut på nya Stadshusplan

Glas i centrum som är gjord av Vicke Lindstrand invigdes 1968 har nu renoverats och återuppstått tillsammans med en grön [...]

  Nybro kommun i toppen av nöjda kunder - livsmedelskontroll

Nybro kommuns livsmedelskontroll har ökat i kundnöjdindex från 67 till 81. Det innebär en rankning som nummer 17 i Sverige. Resultatet visar också att myndighetsövningen har förbättrats även totalt. År 2013 var index 62 och nu har vi ökat till index 75, vilket innebär ett resultat klart över riksgenomsnittet. Bakom ökningen ligger bättre betyg för kommunernas bemötande, effektivitet och information.

  Kulturen sätts högt upp på agendan

Efter utvärdering av nuvarande kulturutskott tog kommunstyrelsen i dag den 23 april beslut om att till kommunfullmäktige lämna förslag om att inrätta en ny kulturnämnd. Att satsa på kulturfrågor är för kommunen en viktig framgångs- och tillväxtfaktor.

  Trygghetsarbetet fortsätter med nytt medborgarlöfte

Medborgarlöftet är en utveckling av samverkansöverenskommelsen som finns mellan Nybro kommun och Lokalpolisområde Nybro. Löftet skapar en tydlig samarbetsarena med fokus på ett förebyggande säkerhetsarbete. I årets medborgarlöfte förtydligas och fördjupas det redan pågående samarbetet för barn och ungdomars fortsatta trygghet.

  Ett ekonomiskt starkt 2017

Nybro kommun redovisar för tredje året i rad ett positivt resultat. Med 75,7 miljoner kronor i resultat 2017 nås målet om 98 procents nettokostnadsandel. Det är bättre än budget på 28,5 miljoner. Det har skett ett omfattande arbete i kommunen under året som inspireras av viljan att nå framgång för invånarna i Nybro kommun.

  Övergödning, vattenbrist, miljögifter och mikroplatser i havet

Att diskutera levande vattendrag och vårt föränderliga klimat med vattenbrist eller översvämningar är viktigt för oss som bor i närområdet. Den 19 april kl 18 hålls det sista samrådsmötet i Nybro som berör Ljungbyån, Snärjebäcken och Hagby-Halltorpsån.

  Nybro kommuns största affär

I dag, tisdag den 3 april , genomfördes ägarskifte från Nybro kommun till AB Nybro Brunn som avsåg 37 fastigheter och 4 fastigheter till Nybro Bostad AB, till bokfört värde på 447 mnkr. Ägarskiftet innebär en gemensam fastighetsorganisation i ett kommunägt bolag med de fördelar det innebär.