2018-03-02 Kommunchefens övergripande ansvar

Bäste Jan Darell!

Tyvärr måste vi bägge redan några gånger börja ett epost-utbytte över brister i den administrativa agerande av Nybro Kommun. Igår har det gått till en ny höjdpunkt, där jag plockade fram en avi av postnord. med avsändare Nybro Kommun. Jag blev uppmanad att hämta en rekommenderad brev hos Willys i Nybro. Tur och retur, ja då blir det över tre mil att köra från Orrefors till Nybro. I härskande väglag, där polisen, vägverket m.m. avråda att ger sig ut på vägarna är det en skandal att uppmuntra folk att skada sig själv och andra. Kanske någon har hört i kommunhuset Balder av såna smarta saker som epost, finns även med delgivningskvitto givetvis. Och hos Polisen, Skatteverket, Åklagarmyndigheten, Tingsrätten. Länsstyrelsen m.m. kan jag utföra de flesta ärrenden via epost. För att inte prata om att det är säker att jag är på plats, då jag pendlar mellan Tyskland och Sverige. Det blir också en trevlig diskrimineringsärende att uppleva hur jag blir betraktat som en Zombie när jag skulle hämta denna brev (med tysk legitimation, utan personnr.). BRAVO och grattis! En sista – kanske personlig – fråga från en f.d. departementschef till en nuvarande kommunchef: Har du ingen personlig kvalitetsmål att skapa såna – förhållandevis småskäliga – problem ut av denna värld? Jag själv skulle har tröttnad att åter och åter blir kontaktad p.g.a. såna brister. Slutligen: Ledarskap har också någonting att göra med att påverka medarbetarnas förhållningssätt.

Jan Darrell, kommunchef har svarat

Jag ser tre frågor i ditt brev till vår synpunktshantering: Varför har vi sänt dig ett rekommenderat brev, om jag har som kvalitetsmål att undvika rekommenderade brev samt varför du inte kan nå mig på e-post.

På din första fråga kan jag inte svara. Jag vet inte vem som skrivit till dig eller om vad. Förhoppningsvis kan du se det i brevet och ställa frågan till avsändaren direkt.

Vi använder oss av rekommenderade brev när vi vill vara helt säkra på att brevet nått adressaten. Varför det var viktigt i ditt fall kan jag alltså inte svara på, men det sker mycket sällan. Vilket även svarar på din andra fråga: det är en metod vi använder bara när vi anser det nödvändigt.

Avslutningsvis ser jag att du stavat mitt efternamn fel och det kan vara orsaken till att dina mail inte når mig. Du hittar min korrekta e-postadress på kommunens hemsida, första sidan högst upp i högra hörnet rubriken ”Kontakt”. Klicka där och sedan på ”Kontakta medarbetare” och där hittar du både mig och andra du kan skriva till.

 

Datum för publicering | ändrad: 2018-09-10 | skapad: 2018-03-06
Webbredaktör: Marianne Nilsson | marianne.nilsson@nybro.se
Id: inlägg: 6020 - kategori: 25

Inkomna synpunkter