Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.
Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate
Möt våra medarbetare!
Vi är över 500 duktiga, kunniga och passionerade medarbetare inom Omsorgsförvaltningen. Vårt uppdrag är att tillhandahålla vård och omsorg för kommunens äldre invånare. Medarbetarna är vår främsta styrka.
Här kan du möta några av dem och höra mer om hur det är att jobba hos oss.
Möt Johan
Johan är en av Omsorgsförvaltningens E-tjänstesamordnare. Med tidigare bakgrund som Omsorgsassistent fick han ny inblick i förvaltningens arbete.
Kan du beskriva din roll som E-tjänstsamordnare?
Rollen som E-tjänstsamordnare innebär ett övergripande ansvar för våra verksamheters hantering av våra kunders trygghetslarm. Som E-tjänstsamordnare är man en stödfunktion för olika professioner inom Särskilt boende och Hemtjänst där man stödjer verksamheterna i diverse frågor eller inom olika uppdrag.
E-tjänstsamordning är ett område där man ska trivas med att både vara ”här-och-nu” men även med fokus på vad som kan förväntas hända i framtiden. Ett område är exempelvis Digitalisering inom Vård- och Omsorg.
Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en E-tjänstsamordnare?
Som E-tjänstsamordnare är det viktigt att vara ”serviceminded” samt att kunna ha ett lösningsfokuserat förhållningssätt där man möter olika situationer som måste lösas på ett bra sätt.
Arbetet innebär ett tätt samarbete med kollegor men även att man arbetar kundnära. Oavsett om det gäller kollegor på arbetsplatsen eller kunder som kanske har det svårt hemma.
Det gäller att kunna möta olika typer av människor där just dem befinner sig.
Vad gör att du trivs med jobbet som E-tjänstsamordnare?
Att arbeta inom servicerelaterade yrken är något jag verkligen trivs med. Jag älskar även möjligheten att kunna lära en annan person något nytt om hur förvaltningens olika system fungerar, men även vid situationer då man kan hjälpa en kollega eller kund som har det svårt.
För cirka två år sedan inledde jag en ny bana, då jag tidigare arbetat som omsorgsassistent, och började som planerare. Att få inblick i hur ”andra” sidan av omsorgen ser ut och fungerar gav mig en hel del lärdomar och en stor personlig utveckling.
Jag har nyligen börjat som E-tjänstsamordnare vilket jag tycker är väldigt intressant då man får arbeta med bland annat utvecklingsfrågor.
Möt Ewa
Ewa arbetar inom Särskilt boende i Nybro. Hon är även en av åtta medarbetare som genomför en specialistutbildning inom demens. Efter utbildningen kan Ewa titulera sig som Silviasyster.
Kan du beskriva din roll som Omsorgsassistent?
Mitt arbete som omsorgsassistent består till största delen av att hjälpa kunden med deras vardagliga bestyr, som att sköta hygien, byta kläder, städa, hjälp/stöttning vid duschning eller att äta och en del behöver hjälp med att ta medicinen.
I arbetsuppgifterna ingår även dokumentation av utförda åtgärder och hälsotillstånd i samråd med ansvariga sjuksköterskor. Exakt vilken typ av omvårdnad som behövs beror på vad kunden är i behov av för hjälp.
Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en bra Omsorgsassistent?
För att bli en bra omsorgsassistent måste man ha ett stort tålamod, empatisk förmåga och ett stort intresse att hjälpa sina medmänniskor. Med tanke på att vårdtagaren ofta är i ett utsatt läge, dessutom är det viktigt att man som omsorgsassistent kan se vårdtagaren bakom sjukdomen och behandla henne respektfullt.
Eftersom man som omsorgsassistent ofta är i daglig kontakt med åldrande, sjukdom och bortgång, är det en stor fördel om man har verktyg för att upprätthålla en god mental balans. Det är naturligt att bli berörd av de olika livsöden man kan få till sig, men man får aldrig låta detta påverka ens professionella agerande.
Vad gör att du trivs med jobbet som Omsorgsassistent?
Jag har jobbat med människor hela mitt yrkesverksamma liv och i många olika yrkesgrupper. Detta har gett mig mycket erfarenhet inom olika områden. Bland annat i mötet med kunden där det ofta är en fördel att kunna läsa av känslor och stämningar i olika situationer. Min upplevelse är att det skapar en trygghet hos de kunder jag möter i mitt dagliga arbete.
Jag har alltid känt glädje med att jobba med människor och se till att de blir sedda i deras vardag. Att göra det där lilla extra när tiden finns, som att baka en kaka så de får känna den
Möt Camilla
Camilla arbetar inom Särskilt boende i Nybro. Camilla genomför just nu en specialistutbildning inom demens och är en av åtta medarbetare som kan titulera sig Silviasyster.
Kan du beskriva din roll som Omsorgsassistent?
Som omsorgsassistent har jag ett leende på läpparna. Möten varje individ, boende och anhörig på ett respektfullt sätt, viktigt för mig är att jag ger ett tryggt och vänligt bemötande.
Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en bra kollega?
Jag är lyhörd och arbetar individanpassat. Ser till att jag är uppdaterad vad som händer i kommunen/ på min arbetsplats. Går på föreläsningar och annat som erbjuds.
Vad gör att du trivs med jobbet som Omsorgsassistent?
Jag älskar mitt arbete och är alltid beredd på nya utmaningar. Jag bjuder mycket på mig själv i mitt dagliga arbete. Jag känner mig ämnad för att arbeta med människor och att hjälpa/ stötta. Jag känner mig alltid pigg på att gå till arbetet där jag gör skillnad. Jag har en känsla att mina arbetskamrater och omsorgstagare väntar och blir glada när jag kommer.
Möt Malek
Malek arbetar inom Hemtjänsten i Nybro. Han tog nyligen sin examen som ”Underskötare” och har arbetat inom Omsorgsförvaltningen sedan sommaren 2017.
Kan du beskriva din roll som Omsorgsassistent?
Min roll som Omsorgsassistent är att hjälpa våra kunder i sin vardag. Detta genom att erbjuda så bra omsorg som möjligt och stötta i det dagliga livet samtidigt som man lyssnar in kundens behov och önskemål.
Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en kollega?
Som Omsorgsassistent tycker jag att man bör vara noggrann och uppmärksam. Man behöver också kunna vara tålmodig, lugn och arbeta på ett professionellt och respektfullt sätt. Att kunna lyssna och visa empati är också väldigt viktigt för att kunna trivas i denna yrkesroll. Det är även bra att kunna hantera stressfulla situationer, Men, man ska inte glömma bort att ha roligt tillsammans med kunden och sina kollegor.
Vad gör att du trivs med jobbet som Omsorgsassistent?
Det känns bra för mig att jag kan hjälpa mina kunder och även skapa bra relation mellan oss. Jag tycker att mitt jobb är viktigt och betydelsefullt. Jag tycker även om det samarbete som finns på min arbetsplats. Vi har bra kommunikation och framför allt roligt tillsammans, vilket gör att man trivs på jobbet.
Nyfiken på att bli en av oss?
Du hittar alla lediga tjänster inom omsorgen och kommunens andra verksamheter på sidan lediga jobb på kommunen.
Hjälpte den här informationen dig?
Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.