Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate

Personuppgiftsincident när trygghetslarmen inte fungerade

Personuppgiftsincident när trygghetslarmen inte fungerade

En personuppgiftsincident inträffade i samband med att trygghetslarmen inte fungerade torsdagen den 23 mars. Det gäller omsorgstagare som har trygghetslarm och som drabbades av driftstoppet.

Den här nyheten är mer än 60 dagar gammal!

Det var en cyberattack som orsakade att trygghetslarmen slutade fungera hos leverantören Careium. Kunder med trygghetslarm drabbades i 150 svenska kommuner, däribland Nybro kommun. I Nybro kommun var det cirka 860 kunder som berördes. Kunderna med trygghetslarm finns både inom hemtjänst, särskilt boende, gruppbostäder/trapphus, personlig assistans och boendestöd.

Careium som levererar trygghetslarmen har informerat om att en personuppgiftsincident enligt GDPR och en incident enligt NIS-lagen har inträffat i samband med driftstoppet. Det innebär att obehörig aktör sannolikt fått tillgång till omsorgstagares personuppgifter (namn, personnummer och adress). Utifrån Careiums bedömning finns inga personuppgifter tillgängligt publikt och den obehöriga tillgången till personuppgifterna verkar vara av begränsad omfattning. Utredning av detaljerna kring det inträffade pågår.

Vid frågor kan du kontakta Careium på incident@careium.com

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000 eller e-post kommun@nybro.se.