Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.
Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate
Höga betyg för bemötande och kompetens i äldreomsorgen
Nybro kommun visar överlag goda resultat i den senaste enkäten om äldreomsorgen. Betygen är höga för bemötande och kompetens hos personalen. Områden som kan förbättras är kontakten med fasta omsorgskontakter i hemtjänsten och matupplevelser på särskilda boenden.
Socialstyrelsen skickar årligen ut en enkät till alla som har hemtjänst och särskilt boende i Sverige. Resultatet för 2024 visar att de äldre i Nybro kommun är överlag mer nöjda med äldreomsorgen jämfört med snittet i riket.
Tack vare alla våra fantastiska medarbetare får vi ett resultat som vi alla ska vara stolta över, säger Annika Fröberg omsorgschef Nybro kommun.
Syftet med enkäten är att ge enskilda äldre en röst och att ta fram mått på äldreomsorgen utifrån den äldres perspektiv.
Denna undersökning tillsammans med övrig medborgardialog ger oss ett bra underlag för förbättringsarbete, säger Emilia Kucevic, utvecklingsstrateg på omsorgsförvaltningen.
Hemtjänst
Enligt Socialstyrelsens rapport om hemtjänsten i Nybro kommun för 2024 deltog totalt 264 äldre personer i enkäten, vilket motsvarar 54,8 % av de tillfrågade. På riksnivå svarade 81 138 personer, vilket är 55,4 % av de som hade möjlighet att delta.
Nybro har överlag goda resultat i flera områden:
- Nöjdhet med hemtjänsten: 93 % av de äldre i Nybro uppger att de är nöjda med sin hemtjänst, jämfört med 85 % på riksnivå.
- Bemötande: 98 % anser att de blir bemötta på ett bra sätt av personalen.
- Kompetens: 91 % tycker att personalen har den kunskap och kompetens som behövs.
- Språkförståelse: 90 % anser att hemtjänstpersonalen pratar och förstår svenska tillräckligt bra för att de ska förstå varandra.
Ett område med förbättringspotential är kontakten med den fasta omsorgskontakten:
- Endast 32 % av de äldre i Nybro uppger att de ofta träffar sin fasta omsorgskontakt, vilket är något högre än riksgenomsnittet på 30 %.
Sammanfattningsvis visar rapporten att de äldre i Nybro generellt är mycket nöjda med sin hemtjänst, särskilt vad gäller personalens bemötande och kompetens.
Särskilt boende
Rapporten från 2024 som undersöker särskilt boende i Nybro kommun visar att 73 personer svarade på enkäten, vilket motsvarar 40,3 % av de tillfrågade. Resultaten visar att Nybro presterar bra inom flera områden, men det finns också områden där förbättringar kan göras.
- Boendemiljö: 62 % av de tillfrågade tyckte att utemiljön runt boendet var trivsam, vilket är något lägre än rikssnittet på 65 %. När det gäller de gemensamma utrymmena och den egna lägenheten var 75 % av de boende nöjda, vilket överträffar både länet och riket där resultaten var 60 % respektive 71 %.
- Mat och måltider: 73 % av de boende i Nybro tyckte att måltiderna var en trevlig stund på dagen, jämfört med rikssnittet på 66 %. Däremot var endast 64 % nöjda med matens smak, vilket är lägre än riket där 72 % tyckte maten smakade bra.
- Aktiviteter och möjlighet att komma utomhus: 83 % var nöjda med de aktiviteter som erbjuds, vilket är betydligt högre än riksgenomsnittet på 59 %. När det gäller möjligheten att komma utomhus ansåg 66 % att det var bra, vilket också var bättre än riksgenomsnittet på 57 %.
- Hjälpens utförande: 77 % av de boende i Nybro ansåg att personalen hade tillräckligt med tid för att utföra sitt arbete, vilket överträffar rikets 70 %. Dessutom var 65 % nöjda med sin möjlighet att påverka när de får hjälp, jämfört med rikets 57 %.
- Bemötande och inflytande: 92 % upplevde att personalen bemötte dem på ett bra sätt, vilket är lika med rikssnittet. Dessutom uppgav 86 % att personalen tog hänsyn till deras åsikter och önskemål, vilket är högre än rikets 77 %.
- Trygghet och förtroende: 90 % av de boende kände sig trygga på sitt äldreboende och 88 % hade förtroende för personalen. Detta är något högre än riksgenomsnittet där 86 % kände sig trygga och 82 % hade förtroende för personalen.
Sammantaget visar rapporten att äldreomsorgen i Nybro presterar bra inom flera områden, såsom bemötande, aktiviteter och trygghet. Dock finns det utrymme för förbättringar, bland annat vid matupplevelser och utemiljön runt boendet.
Hjälpte den här informationen dig?
Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.