Lyssna på denna webbplatsen

Använd vår lyssna-tjänst "ReadItSpeak" för att få webbplatsens innehåll uppläst direkt i webbläsaren.

Translate this webpage

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation. select your language after clicking the link below. The service opens in a new browser window.
Google translate

Företagen i Nybro ger toppbetyg – bäst i landet på bygglovsservice

Företagen i Nybro ger toppbetyg – bäst i landet på bygglovsservice

Företagen i Nybro kommun ger fortsatt höga betyg till kommunens myndighetsservice. I den nationella undersökningen ”Öppna jämförelser 2025 – Företagsklimatet” placerar sig Nybro som bäst i Sverige när det gäller bygglovsverksamheten. Dessutom landar kommunen på en stark 49:e plats totalt av 215 deltagande kommuner när det gäller samlad service inom myndighetsutövning.

– Att vi är bäst i landet inom bygglov är fantastiskt i sig – men att vi också klättrat till plats 49 totalt visar att vår service håller hög kvalitet på bred front. Vi arbetar systematiskt med att förbättra både bemötande och processer, och det känns väldigt roligt att företagen uppmärksammar det, säger Simon Wernsköld Miljö och byggchef i Nybro kommun.

Även näringslivssidan ser resultatet som ett tydligt tecken på att det långsiktiga arbetet med företagsklimatet ger effekt.

– Att hamna bland topp 50 i landet visar att vi är på rätt väg. Vi har lagt mycket kraft på att skapa en bättre dialog och en tydlig, effektiv service till företagen. Att det ger resultat stärker både våra relationer och vår attraktionskraft som kommun, säger Maria Faltin, näringslivsutvecklare i Nybro kommun.

Fakta om Insiktsmätningen
Undersökningen genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) i samarbete med Statskontoret. Den mäter kvaliteten i kommunernas myndighetsservice inom fyra områden där kommunerna har ett tydligt ansvar:

  • Bygglov
  • Miljö- och hälsoskydd
  • Livsmedelskontroll
  • Serveringstillstånd

Företagare som haft kontakt med kommunen under 2024 har svarat på frågor inom sex kvalitetsfaktorer: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Hela undersökningen finns att läsa på www.skr.se

Kontakta oss

Näringslivsutvecklare

Telefon: 0481-452 08

E-post: kommun@nybro.se

Hjälpte den här informationen dig?

Tack för att du bidrar!

Dina åsikter hjälper oss att bli bättre.

Respons

Observera att vi inte kan svara på några frågor här! Formuläret är endast till för att ge oss feedback på sidans innehåll. För frågor hänvisar vi till vårt medborgarkontor:
0481-45 000 eller e-post kommun@nybro.se.