Information vid en kris

Att ha rätt information kan vara av största vikt i samband med en kris. Vi på kommunen ansvarar för att du ska ha riktig information så snabbt som möjligt.

Här finns informationen

Vi försöker att sprida information i flera olika kanaler så att vi kan nå ut till så många som möjligt.

Hemsidan

Vår hemsida www.nybro.se är alltid vår huvudkanal vid en kris. Här samlar vi allt som ni behöver veta. I de fall då vi ännu inte vet saker till hundra procent talar vi om det och återkommer när vi vet mer. Krisinformationen har vi lagt överst på alla sidor så att du enkelt ska kunna hitta den. Informationen är lika tydlig oavsett om du använder en dator, en surfplatta eller din mobiltelefon.

Facebook

Informationen som vi har på vår hemsida sprider vi också via Facebook. Här kan du också ställa frågor och föra en diskussion kring den pågående krisen. Vi försöker att ha så bra koll på flödet som möjligt. Det är också bra om du delar inlägg med mycket viktig information till dina vänner. På detta sätt hjälper du oss att sprida informationen till alla som behöver den.

Lokalradion och övrig press

Vi informerar alltid pressen om vad som händer under en pågående kris. Lokalradion brukar alltid hjälpa oss att sprida viktig information vid en kris. Det kan vara en bra idé att slå på Radio Kalmar för att hålla sig uppdaterad.

Telefon

Vid en kris försöker vi alltid att förstärka bemanning i vår växel så att alla som vill ska kunna ringa till oss för att få information. Om det är möjligt ökar vi dessutom öppettiderna så att det går att ringa både under kväll och helg. Du når oss som vanligt på 0481-450 00

Digitala informationsskärmar

Du kan också hitta information via våra digitala informationsskärmar. Idag har vi skärmar på följande platser: kommunhuset, Kristallen, biblioteket, ishallen, simhallen och resecentrum.

Övriga platser

Även andra sätt att informera och andra platser kan bli aktuella beroende på situationen. Du kan också ringa till 113 13 eller besöka  www.krisinformation.se för att få information.

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)

Viktigt meddelande till allmänheten är ett nationellt system som varnar oss vid olyckor och andra allvarliga händelser. Informationen går alltid ut i TV och i radio och ibland kompletteras det med att sända ljudsignaler utomhus. Signalen i utomhuslarmet består av sju sekunder långa ljudstötar med fjorton sekunders paus emellan. När du hör signalen ska du alltid sätta på din radio eller TV för att få mer information. Varningssystemet testas fyra gånger per år, klockan 15.00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.

Hjälp varandra

Hjälp oss att sprida informationen till era grannar, vänner och familj. Det är svårt att hitta kanaler så att informationen når ut till precis alla. Vid kris, ta reda på om de som finns i din närhet har fått information och om de behöver hjälp med något. Ta hand om varandra!

Mer information kring hur du kan hantera och förbereda dig inför en krissituation hittar du på  www.dinsakerhet.se

Datum för publicering | ändrad: 2016-12-19 | skapad: 2014-10-22
Webbredaktör: Anders Jonasson | anders.jonasson@nybro.se
Id: inlägg: 848 - kategori: 81

Krisinformation

  Information vid en kris

Att ha rätt information kan vara av största vikt i samband med en kris. Vi på kommunen ansvarar för att [...]

  Kommunens krisorganisation

Vid en kris har vi på kommunen möjlighet att starta en krisstab som enbart fokuserar på att lösa krisen och [...]

  Källaröversvämning

Att få översvämning i källaren medför alltid mycket besvär och merarbete. Ekonomisk ersättning kan aldrig ersätta allt extra arbete och [...]

  Längre elavbrott

Mycket som vi har omkring oss i vår vardag kräver el för att fungera. Ibland händer det dock att elen [...]